Monday, September 19, 2011

Ahoj!!



Täällä taas! Kaksi viikkoa on mennyt aivan uskomattoman nopeasti, koska minulla on jatkuvasti ohjelmaa. Päivisin olen kielikurssilla ja iltaisin muissa Erasmus-riennoissa. Käytännössä olen käynyt siis asuntolalla vain nukkumassa enkä ole missään välissä ehtinyt kirjoittaa tänne - ja vaikka olisi ollut aikaa, en olisi luultavasti jaksanut. Sitä paitsi viime viikolla ilmaantui vielä isäohjelmaa, kun sain yllätysvieraan Jyväskylästä kolmeksi päiväksi <3. Olen koko ajan aika väsynyt kaikesta touhottamisesta ja vieraiden kielten puhumisesta (ja liian vähäisistä yöunista - kiitos meluisten, jokailtaisten asuntolabileiden). Tässä siis vain pikakelauksella sanaa ja kuvaa.

Tiivistettynä olen tehnyt ainakin seuraavanlaisia asioita:
1) tutustunut vanhaan kaupunkiin ja Bratislavan linnaan
2) käynyt tutorini kotona ja perinteisillä markkinoilla Banská Bystricassa
3) yrittänyt selvittää opintojeni sisältöä ja alkamisajankohtaa
4) tutustunut slovakialaisiin perinneruokiin (ja vähän -juomiinkin)
5) käynyt teatterissa katsomassa (tsekinkielistä) musiikki- ja tanssiesitystä
6) selvinnyt barathonista (baari marathonista)
7) käynyt tutustumassa Modran keramiikkatehtaaseen ja Pezinokin Punaisen kiven -linnaan
8) saanut viimein selville, missä kadonnut matkalaukkuni on! (Wienin lentoasemalla)

Lisäksi voisin mainita puhuneeni melko paljon slovakkia - muista kielistä puhumattakaan! Aiemmista slovakin kursseistani on ollut paljon hyötyä ja asiat alkavat hiljalleen muistua mieleen. Varsinkin kaupassa asiointi luonnistuu jo hyvin slovakiksi. Olen hankkinut myös slovakki-suomi fraasisanakirjan, joka on ahkerassa käytössä ja kulkee mukanani kaikkialle. Jotkut vaihtarikaverit näyttävät pitävän minua jonkinlaisena tutorina ja tulevat jatkuvasti kysymään apua kaupassa, yliopiston ruokalassa, baarissa jne. Olen tyytyväinen, koska opin samalla itse jatkuvasti lisää :D! Intensiivikielikurssin jälkeen olen menossa Studia Academica Slovakan järjestämälle A2 tason kielikurssille, jonka jälkeen minun pitäisi kaiketi osata ja melko hyvin slovakkia. Sehän nähdään sitten syksymmällä...

Alla lyhyt kuvakooste Bratislavan vanhasta kaupungista ja yliopiston liepeiltä:


Stará radnica (Vanha raatihuone)                    


Bratislavský hrad (Bratislavan linna)


Nový most (Uusi silta)


Slovenské národné divadlo, historiská budova (Kansallisteatteri, vanha rakennus)
  


Namestié Lúdovita Štúra (Lúdovit Štúrin aukio)


Univerzita Komenského (Comenius yliopisto)


Lähiaikoina on luvassa tarkempaa raporttia Banská Bystricasta ja Modrasta/Pezinokista sekä käytönnän tietoa asioiden hoitamisesta ja sujumisesta täällä päin maailmaa. Pysykää siis kanavalla!

3 comments:

  1. Nazdar Tulenka!
    Onko "isäohjelmaa" freudilainen lipsahde vai tarkoituksellista kieli-iloittelua?

    Pidä hauskaa!

    ReplyDelete
  2. Hei Varamies ja kiitos kommentista!

    Kyseessä on niin hauska lipsahdus, etten taida korjata sitä :). PItkäähän hauskaa sielläkin päin maailmaa.

    -Tuuli

    ReplyDelete
  3. Heippa, mä en edes huomannut tuota lipsahdusta. Sen sijaan panin merkille, että taidat oppia kieltä siellä aika hyvin! Kuulostaa tosi hyvältä. :)

    ReplyDelete